کد مطلب:301377 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:261

دعای حضرت زهرا در تعقیب نماز عشاء


سبحان من تواضع كل شی لعظمته، سبحان من ذل كل شی ء لعزته، سبحان من خضع كل شی ء لامره و ملكه، سبحان من انقادت له الامور بازمتها، الحمدلله الذی لا ینسی من ذكره، الحمدلله الذی لا یخیب من دعاه، الحمدلله الذی من توكل علیه كفاه، الحمدلله سامك السماء و ساطع الارض، و حاصر البحار، و ناضد الجبال، و باری الحیوان، و خالق الشجر، و فاتح ینابیع الارض و مدبر الامور و میسر السحاب و حجری الریح و الماء و النار من اغوار الارض متصاعدات فی الهواء، و مهبط الحر و البرد، الذی بنعمته تتم الصالحات، و بشكره تسوجب


الزیادات، و بامره قامت السموات، و بعزته استقرت الراسیات، و سبحت الوحوش فی الفلوات و الطیر فی الوكنات.

الحمدلله رفیع الدرجات، منزل الایات، واسع البركات، سائر العورات، قابل الحسنات، مقیل العثرات، منفس الكربات، منزل البركات مجیب الدعوات، محیی الاموات، اله من فی لا ارض و السماوات.

الحمدلله علی كل حمد و ذكر، و شكر و صبر، و صلاه و زكاه، و قیام و عباده، و سعاده و بركه، و زیاده و رحمه، و نعمه و كرامه فریضه، و سراء و ضراء، و شده و رخاء، و مصیبه و بلاء، و عسر و یسر، و غناء و فقر، و علی كل حال، و فی كل اوان و زمان، و كل مثوی و منقلب و مقام.

الله انی عائذ بك فاعذنی، و مستجیربك فاجرنی، و مستعین بك فاعنی، و مستغیث بك فاغثنی، و داعیك فاجبنی، و مستغفرك فاغفرلی و مستنصرك فانصرنی، و مستهدیك فاهدنی، و سمتكفیك فاكفنی، و ملتج الیك فاونی، و متمسك بحبلك فاعصمنی، و متوكل علیك فاكفنی، و اجعلنی فی عبادك، و جوارك، و حرزك، و كنفك،و حیاطتك، و حراستك، و كلائتك حرمتك، و امك و تحت ظلك، و تحت جناحك، و اجعل علی جنه واقیه منك، و اجعل حفظك، و حیاطتك و حراستك، و كلاءتك من روائی، و امامی، و عن یمینی، و عن شمالی، و من فوقی، و من تحتی، و حوالی حتی لا یصل احد من المخلوقین الی مكروهی و اذای، لا اله الا انت المنان، بدیع السموات و الارض ذوالجلال و الاكرام.


اللهم اكفنی حسد الحاسدین و بغی الباغین، و كید الكائدین، و مكر الماكرین، و حیله المحتالین، و غیله المغتالین، و غیبه المغتابین، و ظلم الظالمین، و جور الجائرین، و اعتداء المعتدین، و سخط المتسخطین، و تحسب المتسحبین، و صوله الصائلین، و اقتسار المقتسرین، و غشم الغاشمین، و خبط الخابطین، و سعایه الساعین، و نمامه النمامین، و سحر السحره و المرده و الشیاطین، و جور السلاطین، و مكروه العالمین.

اللهم انی اسئلك باسم المخزون الطیب الطاهر الذی قامت به السموات و لا ارض، و اشرقت له الظلم، و سبحت له الملائكه، و وجلت منه القلوب، و خضعت له الرقاب، و احییت به الموتی ان تغفرلی كل ذنب اذنبته فی ظلم اللیل وضوء النهار، عمدا او خطاء سرا او علانیه، و ان تهب لی یقینا، و هدایا، ونورا و علما، و فهما حتی اقیم كتابك، و احل حلالك، و احرم حرامك، اودی فرائضك، و اقیم سنه نبیك.

اللهم الحقنی بصالح من مضی، واجعلنی من صالح من بقی، و اختم لی عملی باحسنه،انك غفور رحیم. اللهم اذا فنی عمری، و تصرمت ایام حیاتی، و كان لابد لی من لقائك فاسئلك یا لطیف ان توجب لی من الجنه منزلا یغبطنی به الاولون و الاخرون.

اللهم اقبل مدحتی و التهافی، و ارحم ضراعتی و هتافی، و اقراری علی نفسی و اعترافی، فقد اسمعتك صوتی فی الداعین، و خشوعی فی الضارعین، و مدحتی فی القائلین و تسبحی فی المادحین، و انت مجیب المضطرین، و مغیث المستغثین، و غیاث


الملهوفین، و حرز الهار بین، و صریخ المومنین، و مقیل المذنبین، و صلی الله علی البشیر النذیر، و السراج المنیر، و علی جمیع الملائكه و النبیین.

اللهم دحی المدحوات، و باری المسموكات، و جبال القلوب علی فطرتها شقیها و سعیدها، اجعل شرایف صلواتك و نوامی بركاتك و روافه تحیاتك علی محمد عبدك، و رسولك، و امینك علی وحیك، القائم بحجتك، و الذاب عن حرمك، و الصادع بامرك، و المشید بآیاتك و الموفی لنذرك.

اللهم فاعطه بكل فضیله من فضائله، و منقبه من مناقبه، و حال من احواله، و منزله من منازله رایت محمد لك فیها ناصرا، و علی مكروه بلائك صابرا، و لمن عادك معادیا، و لمن والاك موالیا، و عن ما كرهت نائیا، و الی ما احببت داعیا فضائل من جزائك، و خصائص من عطائك و حبائك تسنی بها امره، و تعلی بها درجته مع القوام بقسطك، و الذابین عن حرمك حتی لایبقی سناء و لا بهاء، و لا رحمه و لا كرامه الا خصصت محمدا بذلك، و آتیته منه الذری و بلغته المقامات العلی، آمین رب العالمین.

اللهم انی استودعك دینی و نفسی و جمیع علی. و اجعلنی فی كنفك، و حفظك، و عزك و منعك. عز جارك، و جل ثناوك و تقدست اسماوك، و لا اله غیرك، حسبی انت فی السراء و الضراء و الشده و الرخاء، و نعم الوكیل. ربنا علیك توكلنا، و الیك انبنا، و الیك المصیر، ربنا لا تجعلنا فتنه للذین كفروا، و اغفرلنا ربنا، انك انت العزیز الحكیم. ربنا اصرف عنا عذاب


جهنم ان عذابها كان غراما انها ساءت مستقرا و مقامات، ربنا افتح بیننا و بین قومنا بالحق، و انت خیر الفاتحین. ربنا اننا آمنا فاغفرلنا ذنوبنا و كفر عنا سیئاتنا و توفنا مع الابرار. ربنا و آتنا ما وعدتنا علی سلك، و لا تحرنا یوم القیامه انك لا تخلف المیعاد. ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطانا، ربنا و لا تحمل علینا اصرا كما حملته علی الذین من قبلنا. ربنا و لا تحملنا ما لا طاقه لنا به، واعف عنا و اغفرلنا و ارحمنا، انت مولانا فانصرنا علی القوم الكافرین. ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا برحمتك عذاب النار، و صلی الله علی سیدنا محمد النبیی و آله الطاهرین و سلم تسلیما. [1] .

پاك و منزه است كسی كه همه چیز برای عظمت او متواضع گشته، پاك و منزه است كسی كه برای شكوهش همه چیز خوارگشته، پاك و منزه است كسی كه زمام همه كارها در دست او است، سپاس خداوندی را كه دعا كننده اش را نومید نكند، سپاس خداوندی را كه هر كس را كه بر او توكل كند، كفایت فرماید، سپاس خداوندی را كه نگهدارنده آسمان و گسترش دهنده زمین، محدودكننده دریاها، استواركننده كوه ها، آفریننده جانداران، خالق درختان و گشاینده چشمه های زمین، تدبیر كنده كارها، حركت دهنده ابرها، و جریان دهنده باد، آب و آتش كه از اعماق زمین به بیرون آمده و با هوا بالا می روند، فرود


آوردنده درجه حرارت و برودت، خداوندی كه كارهای شایسته به نعمت او پایان پذیرد و با شكر و سپاسش، فزونی را آورد و به فرمانش آسمان ها بر پا و به عزتش صخره ها استوار و حیوانات وحشی در بیابان ها و پرندگان در آشیانه ها به تسبیح مشغولند.

سپاس خداوند بلند مرتبه، فرو فرستاننده آیات، گسترش دهنده بركات، پوشاننده زشتیها، پذیرای نیك ها، جبران كننده لغزشها، برطرف كننده غمها، نازل كننده بركت ها، اجابت كننده دعاها، زنده كننده مردگان و خداوندگار كسانی كه در زمین و آسمانهایند.

سپاس خداوند را بر هرگونه سپاس و یاد و شكر و صبر، نماز و زكات، قیام و پرستش و سعادت و بركت، فزون و رحمت، نعمت و كرامت و فریضه و دستور و خوشی و ناخوشی وسعت و تنگدستی و گرفتاری و مصیبت و سختی و آسانی و بی نیازی و نیازمندی و در هر حالت و زمانی و هر گوه دگرگونی و حركت و ایستادنی.

پروردگارا من به تو پناهنده ده، سر بر آستان تو گذارده ام ماوایم ده، از تو كمك می خواهم یاریم فرما، فریاد به تو آورده ام به فریادم رس، تو از می خوانم پاسخم ده، از تو آمرزش می طلبم مرا ببخش. از تو یاری می جویم یاریم فرما، راه یابی از تو می خواهم راهنمایم باش، كفایت از تو می خواهم كفایتم كن، به پناه تو آمده ام جایگاهم ده، به ریسمان تو چنگ زده ام نگهم دار، بر تو توكل كرده ام كفایتم كن. و مرا در زمره بندگان خود در كنار خود، در حرز و سنگر خود در آغوش و دامان خود در حریم و حرم خود زیر سایه و بال خود قرارم بده


و بر من سپری و پوششی نگه دارنده از سوی خود بپوشان، و نگهداری، مواظبت، احاطه همه جانبه و رعایت كردن خود را از پشت سر، پیش رو، سمت راست و چپم، بالا و پائینم و تمام جوانبم شمل حالم قرار بده و به طوری كه هیچ یك از آفریدگانت نتوانند زیان و آسیبی به من برسانند، جز تو خداوند نعمت دهنده، و نو آفرین آسمان ها و زمین و دارنده شكوه و بزرگواری خدائی نیست.

پروردگارا مرا از حسادت حسودان، تجاوز ستمگران، نیرنگ فریبكاران، مكر مكاران، سیاست سیاست بازان، غافلگیری چیره دستان، غیبت كردن غیبت كنندگان، ظلم ظالمین، ستم ستم پیشه گان، تعدی تجاوزگران، خشم تندخویان، اخم ترشرویان، هیبت پرخاش كنندگان، در تنگنا قرار دادن فشار آورندگان، خودسری زورمندان، اشتباه كاریهای لغزشكاران، تلاش پنهانی بدخواهان، سخن چینی سخن چینان، جادوی جادوگران و سركشان و شیاطین و ستم پادشاهان و ناپسندی جهانیان مصون بدار.

خداوندا از تو می خواهم به اسم مخزون پاك و پاكیزه ات كه آسمانها و زمین را به وسیله آن برافراشتی و تاریكی ها را برای آن روشن كردی و ملائكه برایش تسبیح گویند و دلها از آن ترسان، گردنها در مقابلش خاضع و مردگان به وسیله آن زنده می شوند كه هر گناهی را كه در تاریكی های شب و روشنی های روز، عمدا یا سهوا، آشكارا یا پنهانی مرتكب شده ام بیامرزی و مرا یقین، راه یابی، روشنی، دانش و فهمی ببخشی تا كتابت را بر پای، حلالت را روا، حرامت را ناروا دانسته و اجابتت را انجام داده و سنت پیامبرت را استوار دارم.


خداوندا مرا به گذشتگان شایسته ملحق ساخته و از آینده گان صالح قرار ده كارم را به نیكوترین وجهش پایان بخش كه همانا تو آمرزنده و مهربانی.

خداوندا در آن هنگام كه عمرم به پایان رسید، و دوران زندگانیم بسر آمد، و به ناچار به دیدار تو شتافتم، ای خداوند با لطف و محبت، از تو می خواهم كه جایگاهی در بهشت برایم مقرر فرمائی كه پیشنینان و آیندگان به آن غبطه خورند.

خداوند ثناگوئی و آه و سوزم را بپذیر، به زمین گیری و نابودی و اقرار و اعترافم بر گناه ترحم فرما زیرا من صدای خود و آه و سوزم را به همراه آوای نیایشگران و خشوعم را در بین زاری كنندگان و ستایشم را در جمع گویندگان، تسبیحم را در ثناگویان به تو رسانیدم، تو پاسخ گوی درماندگان، فریادرس بیچارگان، نجات بخش اندوهناكان، پناه بی پناهان، مددكار مومنان، نگهدارنده لغزش گنهكارانی، و درود خداوند بر پیامبر بشارت دهنده، بیم دهنده و چراغ فروزان و بر همه فرشتگان و پیامبران. خداوندا! ای به حركت درآورنده همه جنبندگان، و آفریدگار همه جانداران، و به هم آمیزنده دلها بر سرشت نخستینشان، شقی و سعیدشان، گرامی ترین درود و بارورترین بركات و فرازنده ترین تحیاتت را بر محمد بنده و پیامبر و امین وحیت، بر پای دارنده آئینت، دفاع كننده از حریمت، و اهمیت دهنده به دستوراتت، تحكیم بخش آیات و وفاءكننده به نذرت نثار، فرما و خداوندا به هر یك از فضائل و مناقب و هر یك از حالات و مواضعی كه محمد را در آنجا یاور خود دیده ای و در هر ناروائی كه او را پایدار دیده ای و در هر جا كه دشمنان تو


دشمنی و با دوستانت كرد، و از آن چه كه تو را ناپسند آمده خود را بر كنار داشته و به آن چه كه تو دوست داشته ای دعوت نموده است پاداشهای وافر و عطاهای ویژه و اختصاصیت را به او عطاء فرما تا بدان وسیله كارش رونق گرفته و درجه و مقامش به همراه بر پای دارنده گان قسط و داد و مدافعان از حریمت بالا رفته به طوری كه هیچ فروغ و رونق و هیچ رحمت و كرامیت باقی نماند مگر آنكه آن حضرت را بدان اختصاص داده و والاترین درجاتش را به او داده و او را به مقامات بلند و بالا رسانده باشی امین رب العالمین.

خداوندا من دینم را و خودم را، و تمامی نعمتهائی را كه به من ارزانی داشته ای به تو سپرده مرا در كنف خویش و زیر نظر خود نگهداری فرموده، عزت بخش و از خطرات محافظت نما، پناه تو پیروز، ثنای تو برتر، نشانه های منزه و پاك است و جز تو خدائی نیست، در خوشی و ناخوشی، سختی و آسانی مرا بسنده هستی و پشتیبان خوبی می باشی، پروردگارا بر تو توكل كرده، نزد تو زاری و التماس می نمایم كه بازگشت همه به سوی تو است پروردگارا ما را موجب آزمایش كفار قرار مده، پروردگارا ما را بیامرز، كه همانا تو عزیز و حكیمی.

پروردگارا، عذاب جهنم را از ما برطرف كن كه بس زیان آور است، همانا جهنم جایگاه بدی است.

پروردگارا بین ما و بین قوم ما گشایش و فتحی راستین ایجاد كن همانا تو بهترین گشایشگرانی،

پروردگارا، همانا ما ایمان آورده، گناهانمان را بیامرز، بدیهایمان را بپوشان و ما را به همراه نیكان بمیران،

پروردگارا آن چه را كه بوسیله پیامبرانت به ما نوید داده ای به


ما ارزانی فرما و روز قیام خوارمان نمنای كه تو از وعده خود تخلف نمی كنی،

پروردگارا اگر فراموش كرده و یا اشتباهی از ما سرزد ما را بدانها مواخذه مفرما.

پروردگارا، سختی و دشواری را بدانگونه كه بر پیشینیان ما بار كردی بر ما تحمیل مكن،

پروردگارا آن چه را كه طاقتش را نداریم بر ما بار نكن، از ما درگذر، ما را بیامرز و رحمت فرما، تو مولای مائی ما را بر گروه كافران پیروز فرما.

پروردگارا به ما در دنیا و آخرت نیكوئی و به رحمت خود ما را از عذاب دوزخ نگه دار و درود و سلام خداوند بر مولایمان حضرت محمد و بر خاندان پاك او.


[1] فلاح السائل / 251.